Konserwacja zapobiegawcza tzw. serwis śmieciarek jest kluczem do minimalizacji kosztów przy jednoczesnej maksymalizacji czasu pracy bez przestojów. Utrzymanie funkcjonalnej floty śmieciarek ma kluczowe znaczenie dla działalności firmy zajmującej się odpadami. Jednak między zaawansowaną elektroniką pokładową, nowoczesnymi układami hydraulicznymi i coraz bardziej złożonymi silnikami, nowa grupa flot śmieciarek ma potrzeby w zakresie konserwacji, które znacznie wykraczają poza to, z czym borykało się poprzednie pokolenie techników naprawczych.
Podczas gdy wszystkie ciężarówki mają swoje wydatki, każda komercyjna działalność przewozowa może zaoszczędzić niezliczone sumy pieniędzy dzięki zastosowaniu podstawowych procedur konserwacji floty. Gdy podejmujesz małe kroki, aby zapewnić płynną pracę, problemy z ciężarówkami są rzadsze, a te, które się pojawiają, są zazwyczaj rozwiązywane tylko przy niewielkich pracach. Przy podstawowej, zdroworozsądkowej konserwacji floty wydajność jest optymalna, a awarie zdarzają się rzadko — wszystko to pozwala ciężarówkom osiągnąć najwyższą produktywność i wydajność.
Jednym z najbardziej wymagających segmentów sektora transportu ciężarowego jest przemysł odpadowy, w którym pojazdy każdego dnia poddawane są trudnym warunkom. Dlatego musisz wykonywać konserwację floty śmieciarek na pewnym poziomie między każdą operacją. Chociaż może to wydawać się dużo dodatkowej pracy, wysiłki związane z odmową konserwacji floty są niewielkim obciążeniem, które zawsze się opłaca, gdy weźmie się pod uwagę kosztowne konsekwencje zaniedbania. Zaniedbanie nieuchronnie skutkuje awarią pojazdu i przestojem.
Wartość konserwacji floty śmieciarek
Jeśli chodzi o odmowę konserwacji floty, podejście zapobiegawcze jest bezpieczniejszym i bardziej opłacalnym ekonomicznie trybem niż podejście reaktywne. W przypadku tych ostatnich floty działają bez regularnej konserwacji i rozwiązują problemy, gdy pojawiają się one na zasadzie „ciężarówka po ciężarówce”.
Pod wieloma względami konserwacja doraźna jest ryzykowną metodą rozwiązywania problemów. Po pierwsze, samochód ciężarowy może zostać odłożony na bok w dowolnym czasie i miejscu, co może opóźnić harmonogram serwisowy floty i prowadzić do nieprzewidzianych kosztów naprawy. Po drugie, serwisowanie ciężarówek w przypadkowych, przydrożnych miejscach w nieparzystych godzinach może być znacznie bardziej niebezpieczne niż zwykłe serwisowanie ich w garażu pomiędzy regularnymi zmianami.
Są też oszczędności: dzięki dobremu planowi konserwacji floty śmieci, korzyści ekonomiczne są niezmierzone dla firm śmieciarskich dowolnej wielkości. Z jednej strony rozwiązanie problemu, zanim się zacznie, lub naprawienie dopiero rozwijającego się problemu, jest stosunkowo niedrogie. Kluczem jest wyłapanie problemu w bezpieczeństwie garażu przed rozpoczęciem codziennej zmiany. Jeśli jednak odkryjesz problem na własnej skórze na środku szerokiej, otwartej autostrady, naprawa śmieciarek to może być wtedy duży koszt.
Podstawy utrzymania floty
W przypadku flot śmieciarek obsługujących duże obszary miejskie awarie i nieefektywność mogą prowadzić do tysięcy niezadowolonych mieszkańców. Mówiąc najprościej: odmowa konserwacji floty przekłada się na wydajność w cyklu zbierania śmieci, co ma kluczowe znaczenie w dzielnicach, w których wszyscy oczekują, że śmieci zostaną zebrane na czas, zgodnie z harmonogramem. Dzięki zmniejszeniu prawdopodobieństwa przestojów konserwacja floty śmieci pozwala firmom zajmującym się zbiórką odpadów ograniczyć liczbę zapasowych pojazdów. Rezultatem jest zaoszczędzenie pieniędzy na kosztach konserwacji śmieciarek i uwolnienie miejsca na parkingu.
Oczywiście konserwacja prewencyjna wiąże się z niewielkimi wydatkami. Chodzi o to, aby ustalić, na co wydawać pieniądze i jak zamienić je w większe oszczędności w dłuższej perspektywie. Zbyt duża koncentracja na obszarach, które wymagają niewielkiej konserwacji, może być stratą pieniędzy, podczas gdy codzienne lub cotygodniowe kontrole obszarów, które są drogie w naprawie, mogą ostatecznie zaoszczędzić pieniądze na dwa sposoby: niwecząc potrzebę kosztownych napraw i przedłużając żywotność ciężarówki dwa lata lub więcej.